Nieuw btw-identificatienummer

Bent u een Nederlandse ondernemer met een eenmanszaak? Dan heeft u een btw-identificatienummer (btw-id) gekregen van de Belastingdienst die vanaf 1 januari 2020 geldig zal zijn. U had al een omzetbelastingnummer (ob-nummer), maar daarin is uw burgerservicenummer (BSN) verwerkt. Om uw privacy beter te waarborgen heeft de Belastingdienst het btw-identificatienummer geïntroduceerd.

Wanneer gebruik ik welk nummer?

Het oude omzetbelastingnummer gebruikt u voor de communicatie met de Belastingdienst. Denk aan de btw-aangifte, ICP-aangifte, etc.

Het nieuwe btw-identificatienummer gebruikt u voor uw zakelijke contacten. Dit nummer zet u bijvoorbeeld op uw facturen en op uw website.

Wat moet ik doen?

Vanaf 1 januari 2020 dient u het volgende te regelen in Silvasoft (let op, onderdeel 2 kan pas vanaf 1 januari):

  1. Vul uw btw-identificatienummer allereerst in bij het menu item: Beheer > Klantgegevens > Btw-nummer. Lees eventueel de tekst achter het informatie icoontje voor meer uitleg. Dit nummer wordt gebruikt op de factuur die wij maandelijks naar u toesturen.
  2. Vul uw btw-identificatienummer in bij het bedrijf (administratie) waar u het btw-nummer voor heeft gekregen via Beheer > Bedrijven (administraties) > Open het betreffende bedrijf > Btw-identificatienummer. Heeft u meerdere bedrijven met een nieuw btw-identificatienummer? Dan vult u per bedrijf dit nummer in. Dit nummer wordt onder andere gebruikt voor UBL-facturen.
  3. Maakt u gebruik van onze documenttemplates en heeft u daar uw omzetbelastingnummer op vermeld staan? Dan dient u uw documenttemplates en e-mailtemplates aan te passen en het oude omzetbelastingnummer aan te passen naar het nieuwe btw-identificatienummer.

Doet u btw-aangifte of ICP-aangifte via Silvasoft? Hiervoor hoeft u niets aan te passen. Uw btw- en ICP-aangifte gaat namelijk gewoon nog via het oude omzetbelastingnummer.