Wijziging bankenkoppeling – Actie vereist!

Maakt u gebruik van de Silvasoft bankenkoppeling (via Ponto) en bent u gekoppeld met ING Belgium of BNP Paribas Fortis (Belgium) dan dient u 9 september 2020 of kort daarna actie te ondernemen! Het is belangrijk dat u precies volgens de stappen die hieronder beschreven staan uw bank opnieuw koppelt om dubbele transacties te voorkomen en goede aansluiting op uw administratie te garanderen.

PS: u heeft ook een mail gehad van Ponto zelf met instructies. U kunt die mail negeren en onderstaande instructies volgen specifiek voor Silvasoft!

Huidige koppeling vervalt

Helaas vervalt de huidige koppeling die u in Ponto heeft gelegd met de bank. Dit is een onvermijdelijke actie die wordt geforceerd vanuit de bank. Zowel Silvasoft als Ponto kan hier niets aan veranderen. De bank gaat over naar een nieuwe integratie, waardoor u opnieuw uw bankaccount moet koppelen. We begrijpen dat dit vervelend is, maar hopen op uw begrip! Vanaf 9 september 2020 kunt u opnieuw koppelen. Wij adviseren het die dag, of zo snel mogelijk na deze datum te doen.

Hieronder leest u de stappen welke u moet uitvoeren voor een succesvolle en probleemloze overgang. Volg a.u.b. precies deze stappen voor een correcte verwerking. Het is binnen enkele minuten geregeld!

Stap 1

Deactiveer uw huidige gekoppelde bankrekening in Silvasoft:

  • Ga in Silvasoft naar het menu: Boekhouding > Bankboek > Tabblad: “Automatische bankenkoppeling”.
  • U moet nu de actieve gekoppelde bankrekeningen deactiveren (enkel bankrekeningen voor ING Belgium of BNP Paribas Fortis Belgium).
  • Klik op ‘Deactiveer voor huidige administratie’ voor de bankrekening(en) die u gaat deactiveren.
Deactiveer bankrekening

Stap 2

Verwijder de huidig gekoppelde bankrekening uit uw Ponto integratie:

  • Login op het Ponto dashboard met uw gegevens
  • Klik na het inloggen bovenin op ‘Integraties’
  • Klik nu op de integratie “Silvasoft”
  • Klik nu op het prullenbak icoontje bij uw bankrekening of bankrekeningen die ontkoppeld moeten worden van Silvasoft
Ontkoppelen in PontoOntkoppelen in Ponto

Stap 3

Koppel opnieuw aan uw bank via de vernieuwde integratie:

  • Klik in Ponto op ‘Bankrekeningen’
  • De bankrekeningen die u opnieuw moet koppelen hebben een geel label ‘Deprecated’ Deprecated Ponto
  • Klik nu op de knop met het + icoontje bij deze bankrekening
  • U gaat nu opnieuw koppelen met uw bank

Stap 4

Zodra u opnieuw bent gekoppeld met uw bank kunt u de bankrekening toevoegen aan uw Silvasoft integratie:

  • Klik in Ponto bovenaan op het menu ‘Integraties’.
  • Klik op de Silvasoft integratie.
  • Voeg nu de opnieuw gekoppelde bankrekening toe aan de integratie.
Beheer integratiesToevoegen aan integratie

Stap 5 (laatste stap)

U heeft nu de oude integratie ontkoppeld van Silvasoft en een opnieuw gekoppelde rekening toegevoegd aan de Silvasoft integratie in Ponto. Het enige dat u nu nog hoeft te doen is deze nieuwe rekening activeren in Silvasoft:

  • Ga naar het menu: Boekhouding > Bankboek > Tabblad: “Automatische bankenkoppeling”.
  • Klik nu op het sub-tabblad “Rekeningen niet actief in huidige administratie”.
  • U ziet hier de nieuw gekoppelde rekening die zojuist is toegevoegd aan de integratie (bovenaan) en u kunt deze activeren voor de huidige Silvasoft administratie.
  • Bij het activeren kunt u een datum kiezen vanaf wanneer u transacties wilt importeren. Wij adviseren om bijvoorbeeld gisteren te nemen als datum. U krijgt dan mogelijk enkele dubbele transacties maar Silvasoft zal deze vanzelf herkennen. Mocht Silvasoft het niet herkennen als dubbel dan kunt u deze transacties handmatig verwijderen in Silvasoft.
Activeer rekening in Silvasoft

Klaar! Gelukt?

Dit waren de stappen. Uw rekening is opnieuw gekoppeld aan Ponto en toegevoegd aan de Silvasoft integratie. Mocht u ergens niet uitkomen of mochten bovenstaande stappen voor u niet gewerkt hebben, neem dan contact op met onze helpdesk voor ondersteuning.