Wat is een sales funnel precies?
Sales funnel
Als u met de verkoop van online producten of diensten uw geld verdient, dan heeft u vast wel eens gehoord van een sales funnel. Maar wellicht weet u nog niet precies wat dit inhoudt. Een sales funnel is eigenlijk gewoon een trechter. Bovenaan de trechter zitten veel mensen en naarmate de trechter kleiner wordt blijven er maar een paar mensen over. Uiteindelijk koopt aan het einde van de trechter maar een paar procent uw product.
Hoe een sales funnel precies werkt en hoe u het kunt inzetten als ondernemer, leggen wij u graag uit op deze pagina aan de hand van een praktisch voorbeeld en een model.
Basis van sales
Een sales tunnel is het proces om van een onbekend persoon een klant te maken. Deze persoon doorloopt verschillende stadia om uiteindelijk klant te worden. Aan de hand van dit voorbeeld zult u snappen wat een sales tunnel precies is:
Voorbeeldcase:
U bent een gewichtsconsulent in Houten en u wilt meer klanten krijgen. U maakt op een website een mooie pagina voor uw gratis online cursus ’10 Kilo afvallen in 2 weken’. U gaat promotie maken via een folder of op social media en op één dag ziet u dat 100 mensen uw website bezoeken.
Van die 100 bezoekers downloaden 50 mensen uw e-book. Vervolgens stuurt u deze mensen een aantal e-mail’s met informatie en na de derde e-mail vraagt u ze om naar uw workshop te komen van 2 uurtjes met een uitleg over gezond eten. Er melden zich 20 mensen aan.
Tijdens uw workshop geeft u veel tips en laat u zien dat u dé expert bent en dan u deze mensen kunt helpen om 10 kilo te verliezen. U heeft hiervoor een coachingspakket van 250 euro ontwikkeld. Van de 20 mensen kopen er 4 dit pakket.
Pad van de klant
Dit is een voorbeeld van een sales tunnel om klanten te krijgen. Van de 100 bezoekers zijn er uiteindelijk maar 4 die een betaald product nemen. Met uw sales tunnel neemt u uw prospect dus steeds verder mee totdat hij of zij iets gaat kopen. De gewichtsconsulente gebruikte hiervoor een e-book, e-mails en een workshop. Nu zij weet dat ze 100 websitebezoekers nodig heeft om 1000 euro te verdienen kan ze dit gaan opschalen.
Voorbeeld sales tunnel model
Een sales tunnel ziet er ook letterlijk uit als een tunnel of trechter. U stopt er websitebezoekers of mensen ‘in’ en u meet hoeveel er aan de onderkant uitkomen en klant bij u worden. Hier ziet u een voorbeeldmodel van een sales tunnel:
Verschillende soorten informatie
Het is belangrijk om als ondernemer te weten in welke fase van de tunnel iemand ziet. Zit de persoon al in fase 3, dan moet u niet de basis van uw product toelichten. Deze persoon wil eerder referenties krijgen zodat deze zeker weet dat u de juiste partij bent. De informatie in de verschillende fases van de sales tunnel kunt u op diverse manieren aanbieden. Soms is een blog handig, soms een video of wellicht een webinar. Kijk wat past bij uw klant.
Lead en klanten beheren
Er zijn steeds meer redenen om over te stappen van offline boekhouden naar online boekhouden. Via onze Sales software kunt u eenvoudig labels hangen aan uw prospect om deze zo te voorzien van de juiste informatie.
Bent u nieuwsgierig geworden? Probeer onze software dan 30 dagen gratis en vrijblijvend uit.
Start nu gratis uw 30 dagen proefperiode!
Grip op uw verkoopproces
Verdeel uw verkoopproces in fases (verschillende onderdelen van de trechter). Regel per fase wat en wanneer er moet gebeuren met leads die zich in deze fase bevinden.
Instellingen per fase
Per fase kunt u reminders instellen, de kans dat een lead klant wordt en of er automatisch een mail gestuurd moet worden naar de leads in deze fase.
Verkoopkans registreren
Komt u voor het eerst in contact met een lead? Registreer deze lead dan als verkoopkans.
Verwachte omzet berekenen
Registreer per fase de kans dat iemand klant wordt. Silvasoft zal vervolgens per lead en bijbehorende fase de verwachte omzet uitrekenen. Zo heeft u altijd zicht op de te verwachten omzet voor de komende periode.
Lead opvolgen
Bekijk elke dag uw werkvoorraad. Hierin staat een overzicht met leads waar die dag actie voor ondernomen moet worden. Zo houdt u altijd grip op uw leads.
Automatisch e-mailen
Stel per fase in of daar automatische e-mailing voor geldt. Zo ja, dan zal elke lead automatisch een e-mail krijgen op het moment dat de lead in die fase komt.
Start nu gratis uw 30 dagen proefperiode!
Haal méér uit de module Sales
Functielijst module Sales
Registreer al uw leads als verkoopkans in Silvasoft.
Verdeel uw verkoopproces in fases. Regel per fase wat en wanneer er iets moet gebeuren met leads die zich in deze fase bevinden.
Stel per fase in wat de kans is dat uw lead klant gaat worden. Zo krijgt u zicht op de verwachte omzet in de komende periode.
Zie snel in welke fase uw leads zich bevinden en bekijk elke dag uw werkvoorraad met leads waar die dag actie voor ondernomen moet worden.
Stel per fase in of daar automatische e-mailing voor geldt. Zo ja, dan zal elke lead automatisch een e-mail krijgen op het moment dat de lead (automatisch) in deze fase wordt geplaatst. U kunt een onbeperkt aantal e-mailtemplates hiervoor aanmaken.
Bij de module Sales krijgt u gratis toegang tot de module Relatiebeheer.