Afschrijvingen

Met de afschrijvingen functionaliteit binnen Silvasoft kunt u grote aankopen automatisch over meerdere periodes laten afschrijven / spreiden. Hoe u dit kunt instellen, leest u in dit artikel.

 

Als u een grote aankoop heeft gedaan en u wilt die automatisch over meerdere periodes laten afschrijven gaat u binnen Silvasoft naar: Boekhouding > Afschrijvingen). U komt in een overzicht waar u de instellingen kunt doen voor automatisch afschrijven.

Klik op ‘Nieuw’ om een afschrijving in te plannen. Er opent een scherm waar u onderstaande velden ziet staan (lees voor meer informatie ook de helpteksten achter de i-icoontjes):

  • Totaalbedrag: heeft u een grote aankoop gedaan en wilt u die over meerdere periodes af laten schrijven? Vul dan hier het bedrag in exclusief btw. Heeft u een auto gekocht van € 5.000,- excl. btw? Vul dan hier het bedrag 5000 in.
  • Periode bedrag: hier vult u het bedrag in dat u elke periode wilt boeken/afschrijven. Wilt u de auto af laten schrijven in 5 jaar met bijvoorbeeld € 1000,- afschrijving per jaar? Dan vult u hier het bedrag 1000 in.
  • Eerst volgende uitvoering: hier vult u de datum in waarop de afschrijving voor het eerst ingeboekt moet worden.
  • Boekingsomschrijving: hier kunt u een voor u zelf herkenbare omschrijving opgeven, zodat u bij het totaaloverzicht van alle boekingen snel deze afschrijving kunt vinden op naam/omschrijving.
  • Van rekening: selecteer hier het grootboeknummer waar vanaf moet worden geboekt.
  • Naar rekening: selecteer hier het grootboeknummer waar naartoe moet worden geboekt.
  • Aantal keer uit te voeren: vul hier in hoe vaak u deze afschrijving wilt doen. Wilt u de aankoop van bijvoorbeeld de auto in 5 jaar afschrijven, waarbij u 1 afschrijving per jaar doet? Vul hier dan het getal 5 in.
  • Aantal keer uitgevoerd: hier kunt u niks invullen. Silvasoft berekent hoe vaak de afschrijving al heeft plaatsgevonden en dat aantal kunt u hier zien.
  • Maand interval: vul hier om de hoeveel maanden u de afschrijving wilt laten plaatsvinden. Wilt u bijvoorbeeld elk jaar een bedrag laten afschrijven, dan vult u hier 12 in (12 maanden). Wilt u elke 3 maanden een afschrijving doen? Dan vult u hier 3 in.
  • Memoriaal dagboek: hier kunt u een memoriaal dagboek selecteren. U kunt deze indien gewenst aanmaken via Boekhouding > Instellingen > Memoriaal (dagboek) instellingen > Nieuw.
  • Debet / credit: hier vult u in of de boeking debet of credit is.
  • Actief: als u hier een vinkje plaatst dan is deze afschrijving ingepland en actief.

Voorbeeld:

Zodra u de afschrijving heeft ingepland en opgeslagen dan verschijnt in hetzelfde scherm de tekst ‘Logging’. Hier ziet u alle logberichten met betrekking tot deze afschrijving. Zodra de afschrijving wordt uitgevoerd binnen Silvasoft zal daar bijvoorbeeld een logbericht over verschijnen en dit logbericht kunt u altijd terugvinden onder het kopje ‘Logging’.

Vragen?

Hopelijk heeft deze handleiding uw vraag beantwoord. Mocht u er toch niet uitkomen, bel dan gerust onze helpdesk op: +31 (0)85 – 225 07 63 (Nederland) of +32 (0)78 – 250 302 (België). U kunt ook via onderstaand formulier uw vraag achterlaten.