Vrije dagen beheer

Met de ‘Uren & personeel’ module van Silvasoft bent u als manager instaat per medewerker vrije dagen in te stellen. Hoe u dit doet leest u hieronder.

Vrije dage configuratie

Bij ‘Vrije dagen configuraties u per jaar per medewerker. Per medewerker kunt u per jaar instellen hoeveel vrije dagen (uren vrij opneembaar verlof) de persoon heeft. Ook kunt u hier de medewerker Uren meenemen uit vorig jaar laten meenemen of Overwerk optellen bij resterende vrije uren. Daarna ziet u direct hoeveel vrije uren de medewerker nog tegoed heeft.

Zodra u op ‘+ Nieuw vrije dagen configuratie’ klikt kunt u de volgende velden gebruiken:

Instellingen

  • Voor welk persoon wilt u vrije dagen configureren: een beheerder kan hier een medewerker selecteren
  • Uren meenemen uit vorig jaar: als u dit aangevinkt zal het aantal ongebruikte vrije uren uit voorgaand jaar bij het aantal vrije uren van dit jaar opgeteld worden.
  • Overwerk optellen bij resterende vrije uren: vinkt u dit aan dan zal het aantal overwerkuren voor deze medewerker bij het aantal vrije dagen opgeteld worden. Zo kunt u overwerk dus ‘uitbetalen’ in extra vrije dagen. Overwerk wordt bepaald op basis van de urenregistraties van de medewerker (module urenregistratie) en de dienstregeling van de administratie.
  • Aantal vrij uren: het totaal aantal beschikbaar gestelde vrije uren (dagen) voor de medewerker.
  • Vrije ure opgenomen: het totaal aan resterende vrije uren (dagen). Oftewel, het totaal aan vrije dagen minus de opgenomen vrije dagen.
  • Uren overwerk: het totaal van de overwerk uren (dagen).

Aantal vrije uren ( mutaties)

  • + Nieuwe Mutatie: Voer hier de nieuwe vrije dagen in en omschrijving van de uren. U kunt hier ook een negatief getal invoeren om het aantal vrije dagen voor de persoon naar beneden te corrigeren.
  • Bewerken: Hier kunt u de mutaties aanpassen

Opnemen van afwezigheid- of verlof

In ons artikel: Uren, afwezigheid en verlof inboeken, kunt u lezen hoe u afwezigheid- of verlof als medewerker kunt aanvragen. Alle goedgekeurde afwezigheid en verlof wordt van het totaal vrije dagen (in uren) van het desbetreffende boekjaar dat u nog beschikbaar heeft.

Feestdagen

Onder menu item ‘Vrije dagen beheer’ kunt u ook feestdagen instellen. Alle feestdagen die binnen uw organisatie gelden kunnen geregistreerd worden en tellen dan voor uw medewerkers mee als extra vrije dagen. Geregistreerde afwezigheid op feestdagen wordt niet van de vrije dagen afgehaald. Eventuele urenregistraties op feestdagen vanuit de module urenregistratie worden geteld als overwerk. Met de knop ‘+ Nieuw’ kunt u de feestdag toevoegen met omschrijving en datum.

in Module uren & personeel

Reageer op dit artikel