Verkoopfacturen afletteren (op betaald zetten)

Verkoopfacturen afletteren

Indien u in Silvasoft een verkoopfactuur aanmaakt komt deze standaard als openstaande factuur in uw administratie te staan. Oftewel, er staat nog een bedrag op uw debiteurenrekening welke door uw relatie moet worden voldaan. Op enig moment ontvangt u deze betaling, u dient de factuur dan af te letteren voor uw boekhouding (op betaald te zetten). U kunt dit op meerdere manieren doen, de meest gebruikelijke is via uw bank- of kasboek.

Inhoudsopgave:

De meest gebruikelijke manier om uw factuur als betaald te verwerken is via het bankboek. U ontvangt een bedrag op uw bankrekening, dit bedrag verwerkt u in uw boekhouding en gebruikt u om de factuur af te letteren. Bankafschriften importeren of handmatig toevoegen doet u eenvoudig via het menu Boekhouding > Bankboek. Lees meer over hoe u bankafschriften in Silvasoft kunt verwerken in dit artikel.

Belangrijk is dat u dus de bankafschriften verwerkt zoals uitgelegd in het artikel. Bij het verwerken van de afschriften kiest u ervoor om het afschrift te ‘matchen met verkoopfacturen’. Kies uw verkoopfactuur en de factuur komt op betaald te staan.

Heeft u de betaling voor de factuur contant ontvangen? Dan dient u deze af te letteren via uw kasboek als volgt:

  • Ga naar Boekhouding > Kasboek en klik op ‘Nieuw’ om een nieuwe kasboeking te maken.
  • Vul het bedrag in dat u heeft ontvangen en kies in het tabblad ‘Matchen’ voor ‘Matchen met verkoopfacturen / stornering’.
  • Achter ‘Is ontvangst voor’ voegt u nu de factuur toe welke u op betaald wilt zetten met deze ontvangst.

Een andere manier om uw factuur af te letteren is via een memoriaalboeking. Dit is niet gebruikelijk, aangezien u voor een correcte boekhouding de bedragen die ontvangen zijn, normaliter verklaart via uw bank- of kasboek. Wilt u het toch via een memoriaalboeking afletteren, dan doet u dit als volgt:

  • Ga naar Boekhouding > Overig / Memoriaal.
  • Klik op de knop ‘Nieuw’ om een nieuwe memoriaalboeking te maken.
  • Kies bij ‘Selecteer dagboek’ voor ‘Memoriaal’ en geef uw boeking een omschrijving.
  • Maak nu de grootboekmutatie aan om uw debiteurenrekening af te boeken. Tegenover deze grootboekmutatie zet u de ontvangst op uw kas of bank grootboekrekening zoals te zien in onderstaand voorbeeld.
  • Klik nu op het tabblad ‘Koppelen met inkoop / verkoop’ en voeg hier achter ‘Is ontvangst voor’ de factuur toe die u op betaald wilt zetten.

Afletteren (op betaald zetten) van facturen gebeurd normaliter via bank- of kasboekingen zoals hierboven uitgelegd. Heeft u echter enkel de module facturatie aanstaan en dus geen toegang tot de bank- en kasboekingen (welke enkel beschikbaar zijn indien u de module boekhouding heeft) dan kunt u alsnog uw facturen afletteren. Dit doet u als volgt:

  1. Ga naar de module Facturatie > Facturen en klik op het tabblad ‘Openstaand’.
  2. U ziet hier al uw openstaande facturen. Kies een factuur en klik op ‘Betaling boeken’.
  3. In het scherm dat volgt kunt u handmatig een betaling boeken op de factuur zodat het te ontvangen bedrag van de factuur wijzigt. U geeft in dit scherm aan of u de betaling wilt verwerken per bank of kas (heeft u het geld per bank of kas ontvangen) en u geeft aan hoeveel van deze factuur u heeft ontvangen. Standaard wordt dit voorgevuld met het openstaande bedrag van de factuur.
  4. Klik op opslaan om de ontvangst van de factuur te verwerken en de factuur af te letteren.

Conclusie

U heeft nu gelezen hoe u uw facturen op betaald kunt zetten (afletteren) op verschillende manieren. Mocht u er toch niet uitkomen of andere vragen hebben, bel dan gerust onze helpdesk op: +31 (0)10 – 307 39 45.

Tags: Afpunten

in Module facturatie

Reageer op dit artikel



X
- Enter Your Location -
- or -