Hoe boek ik mijn Mollie betalingen en ontvangsten?

Gebruikt u Mollie als uw/een payment provider? Zo ja, dan zult u geregeld de betalingen van betalingsverkeer kosten en de ontvangsten voor uw verkoopfacturen moeten verwerken. In dit artikel laten wij stapsgewijs zien hoe u dit verwerkt.

Inhoudsopgave

    Kostenrekening Mollie

    De Mollie kosten dient u weg te boeken op een resultaat rekening voor de kosten, bijvoorbeeld ‘7200 – Mollie kosten’. Deze grootboekrekening maakt u aan via ‘Boekhouding > Grootboekrekening > tabblad Resultaatrekeningen’.

    Hoe boek ik mijn batch- of losse Mollie ontvangsten in?

    Heeft u de ontvangst van één of meerdere facturen als batch ontvangen waarvan transactiekosten zijn ingehouden maar waar u geen inkoopfactuur voor heeft? Hieronder leest u hoe u dit kunt boeken.

    1. In de module Boekhouding > Bankboek gaat u naar ‘Stap 2: Te verwerken afschriften’ hier kiest bij het desbetreffende afschrift voor ‘Handmatig verwerken’, in dit voorbeeld een bijschrijving van €475,
    2. In de boeking kiest u in tabblad ‘Matchen’ voor ‘Matchen met verkoopfacturen / stornering,
    3. Nu selecteert u alle facturen die bij deze bulk ontvangt horen en kiest u voor ‘Selectie toevoegen’,
    4. Nu de boekingen zijn toegevoegd ziet u dat bij ‘Nog te ontvangen’ €25 betaald dient te worden, dit bedrag zult u middels kolom ‘Wijzig ontvangen’ moeten wijzigen. Hier geeft u het totale factuur bedrag op, in dit voorbeeld €500, alle gekoppelde facturen dienen volledig op betaald gezet te worden,
    5. Nu is het ontvangen bedrag gewijzigd naar het bedrag van de factuur, klik nu op ‘Opslaan’
    6. Nu moet u onder tabblad ‘Grootboekmutaties’ het bedrag bij uw Debiteuren / Handelsdebiteuren aanpassen naar het factuurbedrag. Selecteer de regel en klik op ‘Bewerken’,
    7. In de journaalposteregel vult u bij bedrag het factuurbedrag in, in dit voorbeeld dus €500,
    8. Nadat u de wijziging heeft opgeslagen krijgt u de melding dat er nog een bedrag geboekt dient te worden, dit zijn de transactiekosten,
    9. Dit betalingsverschil wilt u boeken naar 7200 – Mollie kosten. Met ‘+ Nieuw’ maakt u een nieuwe journaalposteregel en bij ‘Bedrag’ vult u het transactiekosten in,
    10. Nu is het bedrag bij ‘Debet / Credit’ gelijk aan het factuurbedrag en is het betalingsverschil geboekt. Nu kunt u ‘Opslaan en sluiten’,
    11. U kunt nu de onderstaande melding tegenkomen. Deze ontstaat omdat het bedrag van het bankafschrift en de gekoppelde factuur niet gelijk zijn. Dit klopt uiteraard, u mag in dit geval nogmaals op ‘Opslaan en sluiten’ klikken om de melding te negeren. De boeking en het verschil zijn nu goed geboekt.

    Verrekening kosten Mollie

    Indien u een inkoopfactuur heeft ontvangen voor de transactie kosten dan kunt u deze verrekenen met de ontvangsten. Hiervoor kunt u de onderstaande stappen volgen.

    1. In de module Boekhouding > Bankboek gaat u naar ‘Stap 2: Te verwerken afschriften’ hier kiest bij het desbetreffende afschrift voor ‘Handmatig verwerken’,
    2. In de boeking kiest u in tabblad ‘Matchen’ voor ‘Geavanceerde match’,
    3. Ga dan naar tabblad Koppelen met inkoop / verkoop,
    4. Koppel bij ‘Is betaling van’ alle inkoopfacturen (de inkoopfactuur van de transactiekosten),
    5. Koppel bij ‘Is ontvangst voor’ alle verkoopfacturen,
    6. Bij ‘Wijzig betaald’ en ‘Wijzig ontvangen’ kunt u alle facturen op betaald / ontvangen zetten,
    7. Ga nu naar tabblad ‘Grootboekmutaties’,
    8. Het banksaldo zal debet zijn voor het bedrag dat u heeft ontvangen, nu zult u debiteuren en crediteuren regel moeten maken,
    9. Klik op ‘+ Nieuw’ kies debiteuren en vul het totaal bedrag (credit) van de openstaande verkoopfacturen in, dit zou hoger dan het bank bedrag moeten zijn, klik dan op ‘Opslaan en volgende’,
    10. Het bedrag dat ingevuld is zou gelijk aan de openstaande gekoppelde inkoopfactuur zijn. Nu kiest u voor crediteuren en klikt u op ‘Opslaan’,
    11. Nu kunt u de boeking opslaan en sluiten en is de boeking verwerkt en zijn de facturen op betaald gezet.

    Vragen?

    Hopelijk heeft deze handleiding uw vraag beantwoord. Mocht u er toch niet uitkomen, bel dan gerust onze helpdesk op: +31 (0)85 – 225 07 63 (Nederland) of +32 (0)78 – 250 302 (België). U kunt ook via onderstaand formulier uw vraag achterlaten.