Handmatig banktransacties toevoegen en verwerken
In dit artikel leggen we uit hoe u handmatig een banktransactie kunt toevoegen en deze vervolgens direct kunt verwerken in uw boekhouding.
Inhoudsopgave:
Stap 1: handmatig banktransacties toevoegen
Om uw banktransacties toe te voegen gaat u in het menu naar: Boekhouding > Bankboek. U komt nu automatisch in stap 1 terecht. Hier dient u op de tweede blauwe knop ‘Handmatig toevoegen’ te klikken.
Vervolgens opent er een nieuw scherm waarin u de boekingstransactie(s) kunt toevoegen. Bij ‘Eigen omschrijving’ vult u een eigen omschrijving in (bijvoorbeeld een periode, een nummer of een specifieke boekingsnaam) en bij ‘Eigen rekening’ zoekt u uw eigen rekeningnummer op van de bank waarop u de transactie wilt verwerken.
Vervolgens kunt u de boeking toevoegen via de knop ‘Nieuw’. Er opent opnieuw een scherm waarin u de volgende gegevens dient op te nemen:
- Boekingsdatum: hier vult u de datum in waarop de transactie bij uw bank is verwerkt.
- Tegenrekening: hier vult u het bankrekeningnummer van uw relatie in, waar u een bedrag naar heeft overgeschreven of waarvandaan u een bedrag heeft ontvangen.
- Soort transactie: hier vult u in of het bedrag op uw bankrekening bij is geschreven of af is geschreven.
- Boekingsomschrijving: vul hier de omschrijving in die bij uw bank staat vermeld.
- Bedrag: hier vult u het transactiebedrag in.
Voorbeeld toevoegen boeking:
Vervolgens klikt u op ‘Opslaan’ en komt u weer in het vorige scherm terecht. Indien gewenst kunt u hier nog meerdere boekingen toevoegen door opnieuw te klikken op de knop ‘Nieuw’. Als u alle gewenste banktransacties heeft toegevoegd dan kunt u deze gaan opslaan en importeren in uw boekhouding. Dit doet u door te klikken op de knop ‘Opslaan en importeren’.
Stap 2: overzicht van alle toegevoegde banktransacties
Nu komt u automatisch terecht in stap 2. Hier ziet u een overzicht van de transacties die u heeft toegevoegd en hier ziet u ook of er eventueel fouten zijn geconstateerd onder het kopje ‘Meldingen’. Meestal is dit niet het geval en kunt u naar stap 3 gaan. Hiervoor dient u te klikken op: ‘Stap 3: Te verwerken afschriften’. Deze stap ziet u boven in uw scherm.
Stap 3: banktransacties verwerken
In dit scherm ziet u een overzicht van alle toegevoegde transacties. Deze dient u nu te verwerken in uw boekhouding. U kunt dit versnellen door eerst alle zekere matches automatisch te laten bevestigen. Als u bijvoorbeeld een factuur heeft verstuurd met factuurnummer 1234 en u heeft via uw bank het bedrag dat hoort bij deze factuur ontvangen, met in de transactie omschrijving het factuurnummer 1234, dan kunt u deze banktransactie automatisch laten matchen. Silvasoft herkent namelijk direct dat deze transactie hoort bij de door u verzonden factuur. Om alle zekere matches te bevestigen klikt u op de knop ‘Alle zekere matches bevestigen’.
De transacties die nu nog overblijven dient u handmatig te verwerken. U klikt hiervoor per banktransactie op de knop ‘Handmatig verwerken’. De banktransactie wordt nu geopend. Vervolgens ziet u de vraag: ‘Hoe wilt u matchen?’. U kunt nu kiezen uit:
- Op vaste grootboekrekening: als u de transactie direct aan een grootboekrekening wilt koppelen.
- Matchen met verkoopfacturen / stornering: als u de transactie aan een verkoopfactuur wilt koppelen om zo de verkoopfactuur af te letteren (op ontvangen te zetten).
- Matchen met inkoopfacturen: als u de transactie aan een inkoopfactuur wilt koppelen om zo de inkoopfactuur af te letteren (op betaald te zetten).
- Match met incassorun: als u de transactie wilt koppelen aan een incasso bestand die u heeft gemaakt met Silvasoft.
- Match met betaalbatch (excasso): als u de transactie wilt koppelen aan een excasso bestand die u heeft gemaakt met Silvasoft.
- Geavanceerde match: als u de transactie zelf wilt wegboeken via diverse journaalpost regels / eigen grootboekmutaties.
Kiest u bijvoorbeeld voor: ‘Matchen met inkoopfacturen’ dan dient u de inkoopfactuur die hoort bij de banktransactie toe te voegen.
Klik vervolgens op ‘Opslaan’, ‘Opslaan en sluiten’ of ‘Opslaan en volgende’. Dit laatste kunt u doen als u nog meer banktransacties heeft en deze snel wilt verwerken. Dan gaat u namelijk direct naar de volgende transactie. Als u klaar bent met het verwerken van alle transacties kunt u kiezen voor ‘Opslaan en sluiten’.
In principe bent u nu helemaal klaar met het handmatig toevoegen van banktransacties en het verwerken van deze banktransacties in uw boekhouding. Wilt u een banktransactie verwerking nog wijzigen of wilt u uw verwerkte banktransacties inzien ga dan naar de volgende stap.
Alle verwerkte banktransacties
Wilt u uw verwerkte banktransacties inzien of wijzigen, dan kunt u deze opzoeken in het laatste tabblad ‘Alle (verwerkte) bankafschriften. Hier ziet u een overzicht van alle verwerkte banktransacties.
Conclusie
Hopelijk kunt u met deze handleiding aan de slag met het handmatig toevoegen van banktransacties en het verwerken van deze banktransacties. Mocht u er toch niet uitkomen, bel dan gerust onze helpdesk op: +31 (0)10 – 307 39 45.
Reageer op dit artikel