België: IC-opgave (ICP-aangifte)

Met Silvasoft kunt u eenvoudig en binnen enkele minuten uw IC-opgave (intracommunautaire opgave) doen. Silvasoft rekent alle bedragen automatisch voor u uit. Deze bedragen moet u langs elektronische weg indienen via Intervat. In dit artikel zullen alle mogelijkheden rondom de IC-opgave worden uitgelegd.

Inhoudsopgave

    Om de IC-opgave berekening voor een periode te bekijken, gaat u naar de module Boekhouding > Btw- en ICP-aangifte > Vul eventueel het aangifte tijdsvak in als u dat nog niet heeft gedaan en ga dan naar het tabblad: ICP-aangifte.

    Om de IC-opgave voor een periode te berekenen, klikt u op de knop ‘Nieuw’. Nu kunt u de volgende gegevens invullen:

    • Omschrijving: hier vult u de omschrijving in van de IC-opgave. Bijvoorbeeld: IC-opgave kwartaal 1 2017.
    • ICP periode: hier kunt u kiezen uit ‘Baseer op btw-aangifte’ of ‘Handmatige periode’. Vul hier in wat voor u van toepassing is.
    • Periode start / Datum van: hier vult u de periode in van de IC-opgave of bij ‘Handmatige periode’ de start- en einddatum van de IC-opgave.

    Vervolgens klikt u op de knop ‘ICP-aangifte berekenen’. Na de berekening ziet u (als alle boekingen op een juiste manier zijn verwerkt én als u leveringen heeft gedaan naar btw-plichtige klanten uit andere EU-landen), een overzicht met relaties, btw-nummers en de bedragen van de leveringen of de diensten. Deze relaties met bijbehorende bedragen kunt u opgeven bij de Intervat toepassing. U kunt er ook voor kiezen om een XML bestand te downloaden en deze vervolgens te uploaden bij de Intervat toepassing. Dit is een stuk sneller en makkelijker om te doen!

    Is het moment aangebroken om de IC-opgave in te dienen en wilt u dit op een gemakkelijke en snelle manier, elektronisch doen? Volg dan onderstaande stappen om uw IC-opgave in te dienen.

      1. Ga in het menu naar Boekhouding > Btw- en ICP-aangifte > Tabblad ICP-aangifte.
      2. Klik op ‘Nieuw’, vul alle velden in en klik vervolgens op de knop ‘ICP-aangifte berekenen’.
      3. Uw aangifte wordt nu berekend en een overzicht van de aan te geven bedragen wordt getoond.
      4. Controleer de vakken goed en klik daarna op de knop ‘Download XML voor Intervat’.

    1. Nu kunt u inloggen bij Intervat en het XML bestand wat u heeft gedownload uploaden. Vervolgens heeft u uw IC-opgave gedaan en afgerond!

    Vragen?

    Hopelijk heeft deze handleiding uw vraag beantwoord. Mocht u er toch niet uitkomen, bel dan gerust onze helpdesk op: +31 (0)85 – 225 07 63 (Nederland) of +32 (0)78 – 250 302 (België). U kunt ook via onderstaand formulier uw vraag achterlaten.